Rozpočet 2018: Bohemian Rhapsody?
Jsem trochu nespokojen s analytickou úrovní opoziční reakce na zveřejněné výsledky rozpočtu za 2018. Bilance totiž vykazuje podezřelou spřízněnost s vývojem Prahy: Klesající zadlužení, rostoucí přebytky, ale úpadek bydlení a infrastrukturní výstavby, odliv mladých vzdělaných, kteří nenajdou příležitosti bydlet a tomu odpovídající příjem, neudržovaná infrastruktura a padající mosty a nad tím hodně řečí, emocí a sebechvály. Podívejme se alespoň na pár konkrét:
- Ani v roce 2018 ČR nedokázala plnit své závazky výdajů na obranu a je nadále zamrzlá na 1,1% HDP, tedy na polovině požadavku spojenců a NATO i pod vlastním plánem 1,2-1,3. Pokračuje odkládání modernizací v úhrnu za cca 75 mld. z dob nerozhodného M. Stropnického a jeho chaotické nástupkyně. Odložili jsme vrtulníky, radary, dělostřelectvo. Nyní máme poněkud nerealistické plány na rychlou akvizici 210 BVP za 55 mld. Zkusme si to vše promítnout do bilance minulých let i roku 2019.
- Od roku 2011 pokračuje relativní pokles a faktická stagnace výdajů na školství ze 4,3% hluboko pod 4%. Odpovídá tomu jak stagnace výdajů na žáka, kde jsme mezi posledními v OECD, tak sešup našich univerzit v mezinárodním srovnání pokud jde o jejich výzkumné a vzdělávací parametry (samozřejmě to zdaleka není jen penězi). Ve školství jsme se neposunuli ve strukturální ani motivační reformě, v roce 2018 proznívaly zoufale nekvalifikované názory, podle kterých vyšší vzdělání a vzdělanější lidé překáží našemu hospodářskému rozvoji. Deficit rozpočtu na školství se pohybuje okolo 70-100 mld. ročně.
- Nadále stagnuje penzijní reforma, prohlubuje se finanční i demografická nerovnováha sytému a vzhledem k růstu ekonomiky a růstu mezd se úroveň penzí opět relativně vůči mzdám zhoršila, i přes dílčí navýšení důchodů.
- Prohlubuje se také deficit rozpočtu sociální sféry, která nestačí ani službami ani podporou péče na demografické stárnutí obyvatelstva, vývoj dopadá i na zdravotnictví, které v nemalé míře supluje sociální systém se značnou zátěží nelékařských výkonů. Vyčíslení těchto částek je obtížné, ale rozhodně přesahuje nárůst výběru zdravotního, sociálního a penzijního pojištění, i extrémní zvýšení minimální mzdy.
- Rozpočet nepodpořil dostatečně výzkum a vývoj (R&D), a česká ekonomika nadále míří špatným směrem a zůstává hluboko v nepříznivé průmyslové struktuře výroby aut na fosilní paliva, kterou vyspělý svět rychle opouští a která, v obraně před nečekaně rychlým zhoršováním klimatu, nutně skončí.
- Původní výhody lokace ČR uprostřed kontinentu se pro investory mění v barieru v důsledku dlouhodobé stagnace v modernizaci a výstavbě železniční a dopravní infrastruktury, a to po celém území státu i v dopravní infrastruktuře statutárních měst.
- Neposunuli jsme se výrazně k vyspělému světu v e-governmentu, ve zrychlení internetu a zlevnění datových přenosů, zůstáváme zaostalí ve volebním systému, elektronické veřejné správě a její dostupnosti i flexibilnosti, včetně stavebních řízení, operativnosti administrativních rozhodnutí. Není příjemné poslouchat úředníky ministerstev, že nemají co dělat, musí si práci hledat nebo předstírat. Chybí nám výkonnost.
- Nadále trpíme hodně špatnou zátěží znečištěného ovzduší včetně karcinogenních částic. Z hlediska produkce skleníkových plynů, které ohrožují celou globální civilizaci, patříme k jednoznačně nejhorším a nejméně odpovědným v Evropě.
Nepřebývají nám tedy peníze, protože je nedokážeme racionálně investovat do rozvoje země a společnosti? Leccos tomu nasvědčuje. Čekáme na alternativní opoziční koncept. Přijde ještě?