Nahrávám...

Blog

Postpandemická doba začíná.

Bude riziková, nebezpečná a komplexní, za ustupující čínskou nákazou hůř viditelná. Vyžaduje o to větší pozornost.
 
1. Jednání sněmovny o prodloužení ústavně definovaného nouzového stavu propadlo do nepřehledného a chaotického šermu. Nebyly patrné soupeřící koncepty. Nebyly patrné žádné koncepty, a to ani vládní. I v koaličním prostoru je evidentně chaos vyvolaný protisměrnými tlaky ekonomického původu proti zdravotnické předběžné opatrnosti. Ani ta ovšem není jednoznačná, rozepře vládnou i zde. Kritizovaný nedostatek dat a na ně vázaných variant je fakt, ale o jaká data se jedná? Vyslovuji hypotézu, že ani právě probíhající měření nepřinesou rozhodný datový materiál pro stanovení jednoznačné strategie, pokud se (i) nepotvrdí koncept imunizace/promořenosti společnosti, (ii) objevuje se riziko druhé vlny nákazy, (iii) narůstají hospodářské ztráty a nervozita nad náklady tlumení dopadů a (iv) veřejnost zjevně upřednostňuje zdravotně opatrnou cílevědomou liberalizaci restrikcí. Výsledkem je, že koalice vede ústupové boje a přechází do obrany bez jasné představy a střednědobého plánu, který flikují improvizace, lobbistické tlaky, data nebo poznatky jak se vynořují.
2. Vláda zjevně nebude mít dost rozpočtových prostředků na uhrazení škod a revitalizaci ekonomiky. Nedosáhneme na záchranný balík eurozóny, protože jsme ze zcela nepochopitelných důvodů tak dlouho oddalovali vstup do eura, až se nám skoro opakuje poválečná situace, kdy Československo odmítlo záchranný Marshalluv plán pro Evropu, i pod nátlakem Moskvy, aby posléze spadlo, do její mocenské zóny. Skupinové, iracionální nebo geopolitické protizápadní zájmy opět nepříznivě ovlivňují náš vývoj, a opět v neoddiskutovatelně špatném geopolitcikém a bezpečnostně rizikovém směru. A stojí za upozornění, že těžiště desinformačních operací v březnu mířilo monopolně proti EU. Náhoda? Nemyslím, uvidíme dále.
3. Opozice v parlamentní debatě nepředstavila a nepředstavovala alternativu. Jednoduše proto, že alternativu nemá, že ji nedokázala připravit a nedokázala se sjednotit na srozumitelném plánu v hlavních bodech, který by formulovala a dala na papír předložený vládě a veřejnosti. Byť třeba metodologický plán jak postupovat, jaké faktory brát za opěrné body rozhodování. Ale bez takového společného postupu "na stole" nemá opozice šanci dosáhnout výsledku ani v rozklíženém koaličním prostředí obou hlavních stran, které nejsou vnitřně ve shodě a vnějšně srozumitelné ani ve zdravotním, ani v ekonomickém ohledu kompenzací nebo revitalizace ekonomiky. Za daných okolností je to nejen promarněná příležitost, ale zejména promarněná možnost vnést do debaty racionální hledisko a metodologii.
4. V pozadí chaosu se ovšem dějí jiné závažné věci. Souhlasím s komentářem J. Šídla, že nepřítomnost premierana při klíčovém hlasování indikuje, že se v Lánech řešilo cosi pro vládu závažného ... vláda v nouzovém stavu schválila poměrně zásadní smlouvy s Čez o plánu výstavby nových jaderných kapacit, a bez parlamentu? Smlouvy dělají dojem, že v daných deficitních rozpočtových podmínkách možná vedou maďarskou cestou do područí Rosatomu nebo komunistickou cestou k čínským dodavatelům? Zhuntujeme si zároveň finance na obnovitelné zdroje. Premier se již předtím dostal do evropské izolace odmítáním modernizačního Green Dealu. Nám nechybí voda v krajině, sucho neničí naše lesy? My modernizaci energetiky nepotřebujeme, my potřebujeme další bloky a miliony kubíků vody z Vysočiny do nové elektrárny v Dukovanech? My nedokážeme zavřít ani jednu zastaralou uhelnou elektrárnu a povzbudit lidi do obnovitelných zdrojů? Nechá si to parlament líbit? Necháme si to líbit my?
5. Máme tři politiky v různě intenzivním režimu osobní ochrany kvůli tzv.aféře "dejvická socha". Máme podezření na přítomnost ruských agentů a při zjevné ruské snaze zastrašit zmíněné tři politiky, celou českou veřejnost a českou vládu? Přijde vám to normální, tím spíše, že se v téhle věci může leckdo z hradní party shlédnout a svézt nebo se již svezl, minimálně siláckými nebo ironickými poznámkami, aniž by se prezident zastal našich ohrožovaných občanů a demokraticky zvolených politiků? Je vám srozumitelné, že to organizuje místní ruská ambasáda, která na to má 130 diplomatů, zatímco my máme v Moskvě diplomatů 10? Umím pochopit, že Rusové potřebují odpoutat pozornost od zoufalého vývoje doma. Stačí si porovnat kolik Rusů utíká žit k nám a do Evropy a kolik Čechů nebo Evropanů jde žít do Ruska. Ale proč v tom má Kremlu hlava našeho státu asistovat proti vlastním ohrožovaným občanům a proti naší národní bezpečnosti?
6. Neméně kritický je vývoj, který obnažuje podivné okolnosti smrti předsedy Senátu J. Kubery, na kterého vyvíjel nátlak pro změnu čínský režim, ale opět a rovněž prostředkovaný hradními aktéry, a to v rozporu s ústavním postavením předsedy senátu, v rozporu s elementární loyalitou kanceláře prezidenta ústavnímu pořádku této země, a naopak v souladu s jakýmisi pofidernímimi obchodně-politickými zájmy úzké skupiny pročínských obchodníků a lobbistů? Determinovanost nového šéfa senátu zjistit, kdo na jeho předchůdce vyvíjel nepřijatelný a možná kritický nátlak je a bude srozumitelná v okamžiku, kdy celou věc senát postoupí státnímu zastupitelství a odhlasuje žalobu k Ústavnímu soudu. Ale počkejme na vývoj.
V souhrnu to vypadá, že s nadějně ustupující čínskou pandemií vstupujeme do bezpečnostně hodně rizikové a otevřené postpandemické doby, v které bysme se měli chovat racionálně a synergicky, byť nejsme v nejlepší kondici, naopak. Slibná je revitalizace akademické obce, jakkoli také vnitřně debatující. Slibné jsou relativně racionální postoje veřejnosti k dalšímu vývoji. Slibný je střízlivý přístup hospodářských a finančních aktérů, vynalézavý je přístup malých byznysů a služeb, dejme jim prostor a šanci. Doufejme, že se vzchopí i demokratická část politické scény ve vládním i opozičním táboře a začne se chovat s plným vědomím nouzového stavu i rizik, která se okolo nás začínají shlukovat.